Dzisiaj chciałem zapisać auto na zmianę opon i przegląd okresowy. To ważne, żeby samochód był przygotowany do warunków drogowych. Ważne, żeby zmienić olej, wymienić filtry, upewnić się, że hamulce są sprawne.
I naszła mnie pewna refleksja. Wzmocniona spotkaniem z człowiekiem, który nie był przekonany, co do słuszności inwestowania w usługi związane z rozwojem kompetencji miękkich, procesów oraz kultury organizacyjnej.
Kiedy ostatnio Twój zespół miał przegląd okresowy? Kiedy ostatnio usiedliście razem i porozmawialiście o relacjach w zespole? O komunikacji? O atmosferze? Nie, nie o projektach, nie o klientach, nie o zadaniach, etc. (choć to oczywiście ważne tematy) – a o tym, jak układa się współpraca i jak ją rozwinąć.
Kiedy ostatnio pracowaliście nad poprawą zaangażowania ludzi w firmie? Nie, nie poprzez nowy system wynagrodzenia, karty mulitcoś, czy też owoce w kuchni – a (na przykład) poprzez pozytywną zmianę nastawienia i zachowań kadry zarządzającej.
52% polskich pracowników nie czuje się zaangażowanych w wykonywaną pracę. Poziom zaangażowania menadżerów wyjaśnia aż w 59% poziom zaangażowania ich zespołów. (źródło: Aon Best Employers 2017)
Niemal codziennie spotykam się z opiniami, że „pracownicy są coraz bardziej roszczeniowi”, że „żądają już nie-wiadomo-czego”, że „za moich czasów mieliśmy inne podejście do pracy”. To wszystko prawda. Osoby wypowiadające te opinie mają rację*. I co? I nico! Bo to niczego nie zmienia. Można zaklinać rzeczywistość na wiele sposobów, ale to niczego nie zmienia. Sorry, taki mamy klimat. I trzeba założyć czapkę, albo sobie odmrozić uszy.
Zatrzymaj się. Posłuchaj swojego zespołu. On ma Ci wiele do opowiedzenia. Zespół musi być pozytywny, żeby był produktywny. Zapewniam Cię, że zwrot z tej inwestycji będzie imponujący!
Powodzenia!
RR
* Kiedy wypowiadasz opinię, to zawsze masz rację ze swojego punktu widzenia. Opinia to taka Twoja prawda subiektywna. Każdy ma swoją. Opinia jednak nie jest faktem.